De bedste bækkenbundsøvelser til kvinder over 40

De bedste bækkenbundsøvelser til kvinder over 40
4.1 (81.43%) 14 votes

Kønsneutralt

Bækkenbundsøvelser er af lige stor betydning for mænd og kvinder. For kvinder er øvelserne ofte noget, der skal gøres, når de hat født. men ikke desto mindre har øvelserne en afgørende betydning for hele muskulaturen i kvindens underliv. For mænd styrker øvelserne prostata. Udover den fysiologiske effekt kan bækkenbundsøvelserne hjælpe med til at højne den seksuelle nydelse. Bækkenbunden støttet de organer, der ligger i bækkenet, og som andre af kroppens muskler kan bækkenbunden blive svækket og miste sin funktion. Bækkenbunden et’ omtrent en centimeter tyk og har form som en lille skål. Udover at holde blue og tarme på plads rummer den urinrør og endetarm. Hos kvinden bærer den også skede og livmoder.

back to menu ↑

Hvad og hvor?

Bækkenbunden består af flere lag muskler og ligger som et låg i den nedre del af bækkenet. Foruden at støtte de mange organer skal bækkenbundens muskler kunne åbne og lukke for passage af urin, luft og afføring. Hos kvinden skal bækkenet desuden kunne udvide sig i forbindelse med graviditet og fødsel, og også derfor skal bækkenbundens muskulatur styrkes og plejes. Normalt styres bækkenbunden af reflekser, og de første tegn på, at bækkenet ikke lukker, som det skal, er, at man er “utæt”, hav inkontinens, når man for eksempel hostet, nyser eller griner. Sport og andre aktiviteter øger trykket i bughulen og presset på bækkenet, men har til gengæld også den effekt at styrke muskulaturen.

 

back to menu ↑

Mandens bækkenbund

Hos mænd kan bækkenbundsøvelser styrke prostata, modvirke sivende udløsning og forebygge eller modvirke inkontinens. Dertil kommer, at manden kan øge sin potens, fordi de muskler, der trænes, er forbundet med roden af penis. Øvelserne, der styrker potensen, er de samme, som når manden for eksempel får sin rejsning til at løfte sig og vugge op og ned. Jo mere manden spænder disse muskler, uden at anstrenge sig for meget, jo hårdere vil rejsningen som regel blive, og bækkenbundsøvelser har ofte vist sig ligeså effektive mod rejsningsproblemer som potenspiller.

Manden kan desuden foretage bækkenbundsøvelser ved at standse strålen, når han tisser. Ved at lukke musklen, der tillader urinen at passere, spændes bækkenbunden. Lige så vigtigt det er at spænde, er det at spænde af For voldsomme anstrengelser kan medføre spændte muskler i bækkenet, og i det tilfælde er det nødvendigt at holde en pause, indtil spændingerne er aftaget. Når kvinder træner deres bækkenbund, vil det have indflydelse på hele underlivets muskulatur, således at nedsunket livmoder og inkontinens modvirkes, og den seksuelle nydelse øges.

 

back to menu ↑

Kvindens bækkenbund

Bækkenbundsmuskulaturen fungerer som en bred elastik, der holder sammen på hele underlivet, og ved at styrke den vil kvinden samtidig træne evnen til at få eller forøge nydelsen ved sine orgasmer. Nogle kvinder har lært sig selv at få orgasme blot ved at spænde, løfte og slappe af i deres underliv. En evne, som også kan være til stor glæde for deres partner, når de kan spænde og afspænde om penis.

For mange kvinder er bækkenbundsøvelser hovedsageligt noget, man gør, når man har født. Under graviditeten er der et enormt pres på bækkenet, og under fødslen er der risiko for, at bækkenet giver efter, så det i en periode kan føles som lammet. Under alle omstændigheder vil graviditet og fødsel næsten altid gøre musklerne mere slappe, og genoptræning af bækkenbunden er derfor nødvendig. Kvinder, der har svært ved at finde ud af, om de udfører øvelserne rigtigt, kan købe en bækkenbundstræner. Det er en lille ballon, der sættes op i skeden og pumpes op, indtil den mærkes mod skedevæggen. Ved at knibe og afspænde om ballonen vil musklerne blive trænet. Et medfølgende display viser, hvor kraftigt man kniber, og hvor godt man spænder af mellem hvert knib.

 

back to menu ↑

Øvelser med og uden bækkenbundskugler

Uden hjælpemiddel klemmes sammen omkring endetarmen, og man skal fornemme, hvordan spændingen fortsætter frem mod skambenet. Når man træner bækkenbunden, er det vigtigt ikke at spænde i mave, baller eller lår. Spændinger i disse muskelgrupper er tegn på, at øvelserne ikke udføres korrekt.

Mens man som øvet kan udføre knibeøvelserne stående, siddende og liggende, er det som nybegynder nemmest at ligge på ryggen med bøjede ben og fødderne plantet på gulvet. Det er vigtigt at slappe af i hele kroppen og koncentrere sig om kun at spænde i musklerne omkring endetarmen. Egentlig føles det lidt, som når man skal på toilettet og næsten ikke kan holde sig. Og så er det rigtig vigtigt at slappe af indimellem.

Efter hvert loft skal man altså afspænde muskulaturen igen. Det vil sige slippe grebet om endetarme uden at presse. Hver spænding skal vare et par sekunder og pauser ned dobbelt så længe. Øvelsen kan gentages op til 10 gange og gerne 2-3 gange om dagen. De kan foretages, uanset om man er i toget eller i bussen, på arbejde, laver mad, i bad eller i sengen før sovetid.

Jo mere man bliver, jo længere kan man holde spændingerne. Det vil sige i op til sekunder med pauser, der tilpasses, sådan at pauserne bliver lige så lange som spændingerne. Med tiden kan antallet øges, så man laver op til 30 “knib” 2-3 gange dag

2 Kommentarer
  1. Fedt take på bækkenbundskugler.

    Jeg må dog indrømme, at jeg savner lidt yderligere information omkring bækkenbundsøvelser. Har i en favorit, som i tænker vil kunne fungere til en ældre herre på de 54 år?

  2. Jeg har aldrig ført forsøgt mig med bækkenbundskugler, men føler mig allerede langt mere inde i hvad det egentligt er efter dette indlæg.

    Jeg har allerede købt to forskellige par, så nu glæder jeg mig helt vildt til de kommer.

    Anbefaler i man anvende en form for smørelse?

Efterlad et svar

Lovebuddy